Activiteiten 2026 in Rotterdam
De lokale herdenking vindt plaats op zaterdag 4 juli op het Stadspodium Rotterdam. Ook organiseren we weer een middagprogramma na de herdenking in Gebouw de Heuvel.

VOORPROGRAMMA 14 JUNI
- 14 juni, 11:00 – 13:30 uur, Samenwerking met culturele vereniging gevestigd in Rotterdam ‘BiHRo’ (aanmelden verplicht via mailen naar rotterdamherdenktsrebrenica@gmail.com)
- Workshop voor kinderen (6-16 jaar)
- Op 14 juni vindt de pilot plaats van het meerjarige kunstproject De Houten Bloem van Srebrenica. Hiermee ontwikkelen wij een duurzame vorm van herdenken en herinneren gericht op kinderen en jongeren. Samen met kinderen in de leeftijd van 6-16 jaar werken we over de jaren heen aan verschillende kunstzinnige vormen van de houten bloem van Srebrenica. Hierbij gebruiken we hout afkomstig uit Bosnië en Herzegovina.
- De uitkomst van deze pilot wordt tijdens de lokale herdenking op 4 juli gepresenteerd, samen met de kinderen van BiHRo.
HOOFDPROGRAMMA 4 JULI
- 4 juli, 13:00 – 14:00 uur, Stadspodium Grotekerkplein (open voor iedereen)
- Lokale Srebrenica Herdenking Rotterdam
- Het centrale programma van de lokale Srebrenica Herdenking met toespraken, persoonlijke verhalen en kunstzinnige uitingen. Ook is er een speciale plek waar kinderen stil kunnen staan bij het thema herdenken.
- Programma:
- Muzikale aankondiging Stadsbeiaardier Richard de Waardt
- Gedicht Amin Imsirović
- Opening van de herdenking Erna Tarović, werkgroep RHS
- Openingstoespraak Wethouder Abigail Norville
- Persoonlijk verhaal Anne van den Ouwelant
- Voordracht lied Kinderkoor Al Imran, ICC Selam
- Persoonlijk verhaal Nedim Delić
- Spoken Word Amara van der Elst
- Presentatie ‘de Houten Bloem van Srebrenica’ In samenwerking met kinderen van BiHRo
- 2 minuten stilte
- Gedicht en rozen leggen in de Rotte Amin Imsirović en aanwezigen
RANDPROGRAMMA 4 JULI
- 4 juli, 14:00 – 16:00 uur, Gebouw de Heuvel (open voor iedereen)
- Tentoonstellingen ‘11 stappen van genocide‘ & ‘Maar wie zal ons geloven?‘
- Ruimte voor napraten, rust en reflectie.
- Centraal staat binnen deze tentoonstellingen het inzicht dat “dit nooit meer” alleen betekenis heeft als we begrijpen hoe het ooit zover kon komen, en hoe dichtbij die mechanismen nog steeds zijn. Door vergelijkingen te trekken tussen de Srebrenica genocide, het verleden en het heden, kunnen we ons bewust worden van onze eigen actieve rol in de toekomst: het voorkomen van mogelijke nieuwe genocides.
- De tentoonstelling ’11 stappen van genocide’ is gemaakt door o.a. docent-onderzoeker Alma Mustafić, waarin theorieën van Gregory Stanton en Hariz Halilovich zijn samengevoegd. De tentoonstelling ‘Maar wie zal ons geloven’ laat het werk zien van Anita Karabašić. Zij heeft met een groep Bosnische vrouwen een reeks haakwerken vervaardigd die de bezoeker uitnodigen te begrijpen hoe genocide werkt. Het gebruikte raamwerk van deze tentoonstellingen is onderdeel van het multimediale project De 11 stemmen van Srebrenica uit 2025 en krijgt dit jaar een plek tijdens de lokale Srebrenica herdenking in Rotterdam.
- Vanaf 5 juli tot 11 juli zijn deze tentoonstellingen te zien in de centrale hal van Het Timmerhuis (Halvemaanpassage 1, Rotterdam)
RANDPROGRAMMA GEMEENTE ROTTERDAM, 10 JULI
- 10 juli, 11:00 – 14:00 uur, Stadsarchief Rotterdam (voor medewerkers Gemeente Rotterdam)
- Rondleiding stadsarchief, vertoning documentaire ‘Inn a State of Siege’ en nagesprek met producent Dženita Čamo. Inclusief Bosnische lunch mede mogelijk gemaakt door Mina.
- Medewerkersnetwerk Roots & Routes van Gemeente Rotterdam, RotterdamHerdenktSrebrenica en Stadsarchief Rotterdam organiseren een programma rondom de herdenking van de genocide van Srebrenica en de oorlog in Bosnië-Herzegovina.
- Tijdens de speciale rondleiding in het Stadsarchief bekijken we archiefstukken en verhalen over de oorlog in Bosnië-Herzegovina en de komst van Bosnische vluchtelingen naar Rotterdam in de jaren ’90. Ook plaatsen we vluchtelingenopvang in Rotterdam in een historisch perspectief en laten we zien dat vluchten iedereen kan overkomen.
- Na het bekijken van de documentaire ‘Inn a State of Siege’ over de oorlog in Bosnië-Herzegovina en de belegering van Sarajevo, gaan we in gesprek met Dženita Čamo. Zij was elf jaar oud toen ze in 1992 vanuit Sarajevo naar Rotterdam vluchtte. Wat bedoeld was als een tijdelijk vertrek, werd uiteindelijk een nieuw leven in Rotterdam. Tijdens het gesprek gaat Dženita in op het belang van herinneren, het vertellen van verhalen en hoe kwetsbaar vrede kan zijn.